تشخیص سرطان پستان در منزل

یکی از مهم ترین فاکتور ها در سرطان پستان، زمان تشخیص سرطان پستان و میزان گسترش بیماری سرطان است. هر اندازه بیماری سرطان پستان زودتر تشخیص داده شود ممکن است، بهبودی زودتر، با نتایج بهتر و با عوارض کمتری حاصل شود. بنابراین اغلب پزشکان توصیه می کنند، از بهترین راه ها برای تشخیص سرطان پستان، معاینه پستان توسط خود فرد است. دکتر فتانه ضیائی در ادامه مطلب نحوه معاینه پستان توسط خود فرد و بهترین حالت سینه برای معاینه را توضیح خواهند داد.

بیمارانی که تحت مراقبت هستند و سالانه ماموگرافی را انجام می دهند، اکثر مواقع در بین ماموگرافی هایشان، با معاینه متوجه تغییراتی در پستان می شوند، بنابراین حتما به یاد داشته باشید، هر خانمی از ۲۰ سالگی بعد از پاک شدن از دوران قائدگی، ماهانه باید سینه های خودش را معاینه کند، معاینه را می توان زیر دوش انجام داد.

بهترین حالت سینه برای معاینه پستان

• بهترین حالت معاینه پستان توسط خود فرد، معاینه در حالت درازکش است، در این حالت سینه بر روی قفسه سینه پخش شده و سپس خود فرد با کف انگشتان دو دست می تواند همه ی نقاط سینه را لمس کند و بدین ترتیب در صورت وجود علامتی و یا توده ای، متوجه آن خواهد شد.
  • اگر سینه های بزرگی دارید، در مقابل آینه سینه ها را نگاه کنید، تا از تغییرات ظاهری آن آگاه شوید. از تغییرات ظاهری که می تواند از علائم سرطان پستان باشد: تغیر سایز پستان، نمای پوست پرتغالی، فرورفتگی پوست و.. می باشد.

تشخیص-سرطان-پستان-در-منزل

مقالات مفید:

آیا درد نشانه ی سرطان پستان است؟

سبک زندگی بیماران سرطان پستان

علائمی که در معاینه پستان باید به آن ها توجه کنید:

اگر در حین معاینه متوجه :

• سفتی و یا توده ای شدید که قبلا نداشته اید: گره هایی که ثبات دارند و یا سفت هستند و در چند نوبت معاینه به راحتی توانستید آن ها پیدا کنید، مهم هستند.
  • یا تغییراتی در قوام پوست ایجاد شده است به صورتی که: پوست ورم کرده است، سفت شده، و یا نقطه نقطه شده است.
  • فرورفتگی پوست و نوک پستان: محلی که توده قرار دارد ممکن است پوست دچار فرورفتگی شود. برای واضح تر دیده شدن توده، دست را بالابکشید، بدین صورت فرورفتگی مشخص خواهد شد.

به یاد داشته باشید، برخی از فرورفتگی های نوک پستان به علت عوامل فیزیولوژیکی و افزایش سن است. ( تفاوت فرورفتگی فیزیولوژیکی و فرورفتگی بر اثر سرطان پستان)

• در صورتی که پوست تغییر رنگ پیدا کرده است و یا توده ای را در زیر دست پیدا کردید، هر چه سریعتر باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

معاینه پستان از ۳۰ سالگی به بعد چگونه است؟

از ۳۰ سالگی، خانم ها سالانه توسط پزشک متخصص پستان باید معاینه شوند و به طور معمول از ۴۰ سالگی سالانه یک بار ماموگرافی انجام دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سرطان پستان و تشخیص آن بهتر است که به بهترین جراح پستان مراجعه نمایید. برای ارتباط با دکتر فتانه ضیائی با شماره ۰۹۳۸۲۲۸۹۵۰۶ تماس بگیرید و یا صفحه اینستاگرام ایشان را دنبال کنید.

هر نشانه و علامتی در سینه و پستان، ممکن است علامت سرطان پستان نباشد اما طبق آنچه گفته شد و به توصیه پزشکان و متخصصین پستان، به صورت مرتب و با آگاهی کامل نسبت به علائم سرطان پستان، سینه های خود را در منزل معاینه کنید، تا در صورت مشاهده علامتی مشکوک در زمان مناسب بتوانید سریعا به پزشک مراجعه کنید.