رادیوتراپی

اقدامات قبل و بعد از رادیوتراپی چگونه می باشد؟
رادیوتراپی از جمله اقدامات درمانی سرطان است که با استفاده از امواج رادیویی پرقدرت انجام می شود. این امواج با تجزیه DNA سلول های سرطانی، روند رشد و تقسیم این سلول ها را مختل می کند و حتی می تواند باعث نابودی سلول های سرطانی نیز شود.
در برخی بیماران، رادیوتراپی به تنهایی برای درمان تجویز می شود و گاهی به همراه شیمی درمانی.

دلایل انجام رادیوتراپی

رادیوتراپی یکی از مهم ترین ابزارهای درمان سرطان است و معمولا همزمان با سایر اقدامات درمانی مانند شیمی درمانی و یا جراحی و برداشتن تومور همراه می باشد.
هدف اصلی از انجام این شیوه درمانی، کوچک شدن سلول های سرطانی و نابودی آن هاست. این در حالی است که احتمال آسیب دیدن سلول های سالم اطراف وجود دارد، البته آسیبی که موقتی است. سلول های سالم و غیر سرطانی این توانایی را دارند که بعد از درمان بهبود یابند.
جهت پشیگیری از وارد آمدن آسیب به سایر قسمت های بدن، اشعه رادیویی تنها به ناحیه مورد نظر تابیده خواهد شد.

رادیوتراپی در مراحل مختلف درمان سرطان و به دلایل مختلفی انجام می شود. از جمله:

– تسکین علائم در سرطان هایی که پیشرفت کرده اند و متاستار داده اند
– به عنوان درمان اولیه سرطان
– تکمیل سایر اقدامات درمانی سرطان
– کوچک کردن تومور قبل از جراحی
– نابودی سلول های سرطانی باقی مانده بعد از جراحی

انواع رادیوتراپی

– رادیوتراپی خارجی، که در آن پرتو رادیویی با استفاده از یک دستگاه خارجی، به ناحیه مورد نظر تابیده می شود.
– رادیوتراپی داخلی، که در آن یک ماده رادیواکتیو داخل و یا در نزدیکی بافت سرطانی (به صورت دائم و یا موقت) قرار داده می شود. این نوع رادیوتراپی زمانی استفاده می شود که امواج رادیویی آسیبی به بافت های اطراف وارد نکند.

کاربرد رادیوتراپی

– به تنهایی، در درمان سرطان پروستات و یا تومورهای حنجره
– به همراه درمان جراحی، که رادیوتراپی قبل از جراحی به کوچک شدن تومور کمک می کند. رادیوتراپی بعد از جراحی نیز باعث کوچک شدن سلول های سرطانی می شود که با جراحی از بین نرفته اند.
– همراه با شیمی درمانی.
علاوه بر نقش رادیوتراپی در توقف رشد سلول های سرطانی و یا نابود کردن آن ها، این شیوه درمانی به تسکین علائم سرطان کمک می کند، به خصوص زمانی که سرطان به بافت های دیگر متاستاز داده باشد و پیشرفت کرده باشد.
رادیوتراپی به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می کند، به خصوص زمانی که سرطان پیشرفت کرده باشد. به عنوان مثال، زمانی که سرطان استخوان پیشرفت کرده باشد و متاستاز داده باشد، رادیوتراپی با تقویت استخوان های ضعیف شده، از بروز درد بیشتر جلوگیری می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه رادیوتراپی بهتر است که به بهترین جراح سینه  مراجعه نمایید. ما در اینجا خانم دکتر فتانه ضیائی را معرفی می نماییم راههای ارتباطی ۰۹۳۸۲۲۸۹۵۰۶ و یا  صفحه اینستاگرام می باشد.

آمادگی قبل از رادیوتراپی

– اولین قدم در درمان با رادیوتراپی، اطمینان یافتن از اثربخشی این شیوه درمانی برای بیمار است. میزان دوز دریافتی پرتو و تناوب آن با توجه به مرحله سرطان، از سوی پزشک تعیین خواهد شد.
– جهت انجام رادیوتراپی، بیمار باید بر روی تخت دراز بکشد. زاویه ای که بیمار دراز می کشد بسیار مهم است.
– پیش از انجام این شیوه درمانی، انجام سی تی اسکن و اشعه ایکس، جهت تعیین محل دقیق سرطان از سوی پزشک تجویز می شود.
– بعد از تعیین محل دقیق تومور و سرطان، ناحیه مورد نظر علامت گذاری می شود و بیمار آماده درمان خواهد بود.

علائم کیست پستان چیست؟

روند رادیوتراپی

دوز و نوع رادیوتراپی از سوی پزشک تعیین می شود. معمولا این درمان طی چند جلسه و در طول هفته انجام می شود. در بیشتر موارد، پنج جلسه درمان در طول هفته برای بیمار در نظر گرفته خواهد شد.
جهت تعیین محل و اندازه تومور و سرطان، پیش از آغاز درمان، تست سی تی اسکن از سوی پزشک تجویز می شود.
در رادیوتراپی داخلی، از دستگاهی در ساطع کردن امواج رادیویی استفاده می شود. فرد بر روی میز دراز می کشد و تکنسین از بیرون دستگاه را هدایت می کند. تکنسین از طریق دروبین، میزان دریافت امواج رادیویی را کنترل می کند.
مدت زمان این نوع رادیوتراپی بسیار کم است، هیچ گونه دردی را به همراه ندارد و بیمار می تواند بعد از جلسه درمان به منزل برگردد.
در رادیوتراپی خارجی، لوله فلزی و یا سیم داخل بدن و بدون جراحی کار گذاشته می شود. این ایمپلنت، ممکن است به مدت چند دقیقه و یا تمام طول زندگی فرد، داخل بدن باقی بماند.

اقدامات و مراقبت های بعد از رادیوتراپی

در طول درمان، بیمار همواره تحت نظر و مراقبت پزشک و یا جراح سینه است. بعد از سپری شدن دوره درمان، تست های تصویربرداری از سوی پزشک تجویز می شود تا میزان واکنش نسبت به درمان نیز بررسی شود، تا در صورت لزوم، تغییر در روند درمان الزام شود.

در صورت مشاهده هر گونه عوارض، از قبیل:

– تغییرات پوستی مانند خشکی و خارش پوست، تاول روی پوست
– اسهال
– گوش درد
– خشک شدن دهان
– تهوع
– کاهش میل جنسی
– مشکلات بلع
– احساس درد به هنگام ادرار
حتما پزشک را در جریان قرار دهید. گاهی تغییرات هر چند جزئی و کم می تواند عوارض جانبی طولانی مدتی را به همراه داشته باشد.

باتشکر مدیریت سایت خانم دکتر فتانه ضیائی بهترین جراح سینه در تهران.

19 + بیست =