سرطان پستان در مردان

اکثر افراد گمان می کنند، سرطان پستان صرفا در زنان ایجاد می شود و مردان کاملا از این نوع سرطان در امان هستند، در حالی که یک درصد سرطان های پستان در مردان بروز می کند، اما سرطان پستان اغلب در مردان مسن دیده می شود. بنابراین ممکن است مردان نیز در موارد اندک علائمی را تجربه کنند که ناشی از سرطان باشد و در این صورت باید به موقع به مراکز درمان سرطان و یا جراح پستان مراجه کنند، در ادامه مطلب درباره علائم سرطان پستان و نحوه درمان آن در مردان توضیحاتی را خواهیم داد.

سرطان-پستان-در-مردان

سرطان پستان عمدتا در زنان مشاهده می شود، اما همانطور که گفته شد مردان نیز می توانند به آن دچار شوند. بسیاری از مردان نمی دانند دارای بافت پستان هستند که می تواند سرطان پستان ایجاد کند. تغریبا سلول های هر قسمت بدن می تواند به سرطان تبدیل شود و در مناطق دیگر گسترش یابد.

علائم سرطان پستان در مردان چیست؟

علامت سرطان پستان در مردان مشابه زنان است اما از شایع ترین علائم سرطان پستان در مردان خونریزی از نوک پستان و لمس توده بوده است، که در مردان از میانسالگی به بعد باید نسبت به این علائم حساس باشند و در صورت مشاهده و تجربه هر کدام از این علامت ها سریعا به جراح پستان مراجعه کنند، شایع ترین علائم سرطان پستان در مردان شامل:

• ترشح خونی
  • لمس توده
  • تورم غدد لنفاوی در زیر بغل
  • تغییراتی در نوک پستان مانند: تغییر رنگ، قرمزی و یا پوسته پوسته شدن

درمان سرطان پستان در مردان چگونه است؟

مردانی که در مراحل اولیه ابتلابه سرطان پستان تشخیص داده می شود، شانس بهتری برای درمان دارند و درمان در مردان شامل جراحی برداشتن بافت پستان است.

مراحل تشخیص و درمان سرطان پستان در مردان مشابه درمان سرطان در خانم ها است. با این تفاوت که درمان جراحی سرطان پستان در مردان چون دیرتر تشخیص داده می شود به علت شیوع کم ودیرتر مراجعه کردن بیمار اکثرا ماستکتومی کامل است ولی اگر بیمار به موقع مراجعه کند امکان حفظ پستان یا حتی ماستکتومی زیر جلدی وحفظ پوست پستان بدون خود بافت وجود دارد.

به صورتی که در مردان نیز پس از تشخیص سرطان پستان، نمونه برداری انجام شده و در صورت نیاز عمل جراحی انجام خواهد شد و در نهایت جهت درمان سرطان پستان، شیمی درمانی و پرتودرمانی انجام خواهد گرفت.

غربالگری در مردان وجود ندارد و اغلب پزشکان به مردان توصیه نمی کنند که خود در منزل معاینه و یا به صورت مرتب غربالگری انجام دهند، اما در صورت بروز علائم باید حتما به پزشک مراجعه کنند تا هرچه سریعتر روش های درمانی مانند برنامه درمانی خانم ها انجام شود.

سرطان پستان به چه علتی در مردان اتفاق می افتد؟

سرطان پستان می تواند از قسمت های مختلف بدن شروع شود اما بیشتر آن ها در مجاری که شیر را به نوک پستان منتقل می کند، اتفاق می افتد.سرطان پستان در مردان زمانی اتفاق می افتد که برخی از سلول های پستان با سرعت بیشتری نسبت به سلول های سالم تقسیم شوند. سلول های جمع شده توموری تشکیل داده که ممکن است در بافت های مجاور،غدد لنفاوی و سایر قسمت های بدن به مرور گسترش یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهتر است که به بهترین جراح پستان مراجعه نمایید. برای ارتباط با دکتر فتانه ضیائی با شماره ۰۹۳۸۲۲۸۹۵۰۶ تماس بگیرید و یا صفحه اینستاگرام ایشان را دنبال کنید.

عوامل موثر در ابتلا سرطان پستان در مردان

عوامل و شرایطی وجود دارد که ممکن است درصد ابتلا به سرطان پستان را در مردان بیشتر کند از جمله:

• افزایش سن: خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان میانسال بیشتر است و اغلب در سنین ۶۰ سالگی سرطان پستان در مردان تشخیص داده شده است.
  • داروهای مرتبط با استروژن: مردانی که داروهای مرتبط با استروژن مصرف می کنند مانند آنهایی که هورمون درمانی می کنند، خطر ابتلا به سرطان پستان در آن ها افزایش می یابد.
  • سابقه خانوادگی سرطان پستان: اگر عضوی در خانواده دارید که مبتلا به سرطان پستان است، احتمال ابتلا به این بیماری نیز بیشتر است.
  • چاقی وافزایش وزن: چاقی و افزایش وزن سطوح بالاتر استروژن را در بدن به وجود می آورد. بنابراین منجربه افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان درمردان می شود.