علت و نحوه درمان ماستیت گرانولوماتوز

درباره بیماری ماستیت گرانولوماتوز چه می دانید؟ اما این بیماری خطرناک نبوده و با مراجعه به جراح پستان و انجام موارد توصیه شده به زودی درمان می شود،  در ادامه مطلب درباره علت این بیماری و نحوه درمان آن توضیح داده شده است، با ما همراه باشید.

نحوه-درمان-ماستیت-گرانولوماتوز

بیماری ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

یکی از بیماری های التهابی پستان است که اغلب به صورت شایع در منطقه ی جغرافیایی ما دیده می شود اما در حالی که در کشورهای دیگر مانند اروپا این بیماری نادر است.

این بیماری جزء بیماری های بدخیم نیست.

علت بیماری ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

هنوز علت خاصی برای ایجاد این بیماری ذکر نشده است و این بیماری به باکتری و عفونت های محیط ارتباطی ندارد، اما از عواملی که ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، شیر دهی است. به صورتی که ممکن است نوعی حساسیت به پروتئین و یا موادی که در مجاری شیری است وجود داشته باشد که ریسک احتمال ابتلا به این بیماری افزایش یابد.

علائم بیماری ماستیت گرانولوماتوز چیست؟

این بیماری مانند دیگر عفونت های پستان، علائمی همچون: قرمزی، تورم و درد را دارد.

از علائم مشخص کننده ی این بیماری که ممکن است در بیماری های دیگر نیز مشاهده شود، آبسه هایی است که در پستان ایجاد می شود و به صورت خود به خود سر باز کرده و از نقاط مختلفی از سینه به خارج می ریزند.

مطالب مفید:

بازسازی پستان بعد از سرطان

آیا سرطان پستان درمان می شود؟

نحوه تشخیص بیماری ماستیت گرانولوماتوز چگونه است؟

برای تشخیص این بیماری نیاز به انجام نمونه برداری و بیوبسی با سوزن مخصوص است، زیرا محل هایی که سوزن داخل پستان می رود، جوش نخورده و تبدیل به زخم مزمن شده ومدتی از آن چرک خارج می شود.

آیا در ماستیت گرانولوماتوز می توان ماموگرافی انجام داد؟

اغلب اوقات به علت درد شدید انجام این کار بسیار ناراحت کننده است و بهتر است به تعویق بیفتد ولی حتی وقتی بیمار درد هم نداشته باشد اگر تشخیص ماستیت گرانولوماتوز، از روی پاتولوژی و بیوپسی قطعی باشد بهتر است تا پایان درمان ماموگرافی انجام نشود. زیرا تا یک سال بعد بیمار نمی  تواند ماموگرافی کند وبهتر است بعد از رفع تغییرات التهابی و پاک شدن ماموگرافی از این تغییرات، ماموگرافی انجام شود

چگونه می توان ماستیت گرانولوماتوز درمان کرد؟

برخی مواقع این بیماری با یک دوره درمانی، درمان می شود.

اما در اغلب موارد درمان این بیماری از یک ماه تا یک سال طول خواهد کشید و در دوران درمانی داروهایی توسط پزشک تجویز شده و باید این داروها به موقع مصرف شود .

آیا برای درمان مواردی که به دارو جواب نمیدهد می توان از ماموپلاستی کاهندهٔ حجم پستان استفاده کرد؟

در ماستیت گرانولوماتوز بهتر است در حد امکان جراحی انجام نشود، به علت وسعت ضایعه واحتمال عود ومسائل ترمیم زخم. ولی گاها در پستان های بزرگ با فیستول های متعدد که به درمان جواب نمی دهند می توان از جراحی وسیع بصورت ماموپلاستی با کوچک کردن پستان ها استفاده کرد.

در صورتی که نتیجه ی مطلوبی در اوایل دوره ی درمانی دریافت نکرده اید، صبور باشید و به دنبال تغییر پزشک نباشید، زیرا طولانی شدن دوره درمانی ارتباطی به پزشک ندارد و تنها مربوط به ماهیت بیماری و وضعیت بدن بیمار می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  بهتر است که به بهترین جراح پستان مراجعه نمایید. برای ارتباط با دکتر فتانه ضیائی با شماره ۰۹۳۸۲۲۸۹۵۰۶ تماس بگیرید و یا صفحه اینستاگرام ایشان را دنبال کنید.

هفت − 5 =