همه چیز درباره فیبروآدنوم

فیبروآدنوم جزء یکی از توده های خوش خیم پستان است و معمولا زنان جوان زیر ۳۰ سال به  فیبروآدنوم مبتلا می شوند.
ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با نشانه های فیبروآدنوم، علت ایجاد فیبروآدنوم، روش های تشخیص فیبروآدنوم و درمان فیبروآدنوم صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

نشانه های فیبروآدنوم:

از نشانه ها و علائم فیبروآدنوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس وجود توده هایی که قابلیت حرکت در زیر دست را دارند.
  • توده های به شکل گرد.
  • حالت نرم یا لاستیکی
  • بدون درد( البته در عده ای در هنگام لمس توده احساس درد دیده شده است).

سایز توده های فیبروآدنوم معمولا کمتر از دو سانتی متر است، اما در عده ای اندازه این توده ها حتی به بیشتر از  ده سانتی متر هم می رسد. در صورتی که سایز توده های فیبروآدنوم بیشتر از پنج سانتی متر باشد به آنها فیبروآدنوم غول آسا گفته می شود. به مرور زمان امکان این که سایز توده ها به همان اندازه اولیه باقی بماند و یا حتی کوچکتر شود وجود دارد، اما احتمال بزرگ شدن فیبروآدنوم ها اکثرا در دوران شیردهی و بارداری وجود دارد.

فیبروآدنوم

علت ایجاد فیبروآدنوم:

در حال حاضر علت مشخصی برای فیبروآدنوم یافت نشده است، احتمال اینکه هورمون های جنسی مانند استروژن دلیل بر ایجاد این تومورها باشد بسیار است، اما این واقعیت ثابت شده است که که سن مبتلا به این نوع توده های خوش خیم در حدود ۳۰ سالگی است و در دوران بارداری رشد پیدا کرده و با نزدیک شدن به سن یائسگی کاهش پیدا می کند.
به گفته برخی از بیماران عدم استفاده از چای، شکلات، نوشابه و قهوه در بهبود بیماری آنها تاثیر بسزایی داشته، اما این امر از لحاظ پزشکی ثابت نشده است.

روش های تشخیص فیبروآدنوم:

اصولا بیمار با احساس توده در ناحیه پستان به پزشک مراجعه می کند، برای تشخیص فیبروآدنوم و نوع فیبروآدنوم اقدامات مختلی انجام می شود، این اقدامات شامل:

• معاینه شخص: در این روش پزشک معاینۀ پستان و زیر بغل را انجام میدهد. در معاینه ای که انجام می شود سایز توده ،شکل گرد آن، حالت نرم و لاستیکی آن و قابلیت حرکت توده در زیر دست بررسی می شود و اگر اگر تشخیص پزشک بر این بود که توده فیبروآدنوم وجود دارد برای اطمینان خاطر بیشتر از تصویربرداری استفاده می کند.
  • سونوگرافی پستان: در این روش بیمار روی تخت دراز کشیده و توسط دستگاهی مخصوصی سونوگرافی پستان انجام می شود.
  • ماموگرافی: در ماموگرافی که توسط اشعه ایکس از پستان تصویربرداری انجام می شود، فیبروآدنوم در تصویربرداری های انجام شده به شکل یک تودۀ گرد با حاشیه ای نمایان می شود. اما کاربرد ماموگرافی در زنان جوان با سینه های پر و حجیم محدود است و باید از سونوگرافی استفاده شود.

روش های درمان فیبروآدنوم:

تا به امروز روشی قطعی برای جلوگیری از بروز توده های خوش خیم پستانی ارائه نشده است. در مواردی پزشک با توجه به سن بیمار، اندازه توده، سرعت رشد آن و مشخصات رادیولوژیک لازم می داند که توده از پستان خارج شود. در صورتی که طبق صلاحدید پزشک نیازی به خارج کردن توده نباشد، انجام معاینات به صورت متناوب توسط جراح متبحر پستان باید انجام گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است که به بهترین جراح پستان مراجعه نمایید. برای ارتباط با دکتر فتانه ضیائی با شماره ۰۹۳۸۲۲۸۹۵۰۶ تماس بگیرید و یا صفحه اینستاگرام ایشان را دنبال کنید.

مواردی که پیشنهاد جراحی داده می شود، شامل:

1. اگر سایز توده بیشتر از سه سانتی متر باشد.
  2. اگر تعداد توده ها بیشتر از ۵ تا باشد.
  3. اگر سن بیمار بیشتر از ۳۵ سال باشد.
  4. اگر بیمار به دلیل سابقه سرطان و یا موروثی بودن سرطان سینه در خانواده خطر مبتلا به سرطان سینه در وی بالا باشد.
  5. اگر بیمار امکان مراجعه های پی در پی به پزشک جهت مراقبت را نداشته باشد.
  6. اگر بیمار به علت استرس و نگرانی ترجیح دهد هر چه زودتر این توده ها از بدن او خارج شوند.
  7. در برخی موارد نیز پزشکان توصیه می کنند که چنان چه بیمار قصد باردار شدن را دارد، باید این توده ها قبل از بارداری از بدن وی خارج شوند، زیرا ممکن است در طول بارداری اندازه آن ها بزرگتر شود.

و در آخر…

چنان چه شما شاهد علائم فیبروآدنوم هستید جای هیچ گونه نگرانی ای نیست. فقط کافی است در صورت مشاهده این گونه علائم، به جراح پستان مراجعه کنید.اصولا احتمال جراحی بسیار کم است؛ اما اگر نیاز به جراحی داشتید  توصیه می کنیم به بهترین جراح پستان در تهران مراجعه کنید.

8 + شش =