مارکرگذاری تومورهای پستان

زمانی که بیماری برای اولین بار علائم مشکوکی را مشاهده می کند تا زمانی که به جراح پستان مراجعه کرده و اقدامات تشخیصی و درمانی وی انجام شود، سوالات مبهمی برای بیمار به وجود می آید که با مشاهده کدام علائم به پزشک مراجعه کند؟ تومورهای بزرگ چگونه تشخیص داده می شوند؟ مارکرگذاری در تومور پستان درد دارد؟ چگونه مارکرگذاری انجام می شود؟ و..در ادامه مطلب دکتر فتانه ضیائی نکات مهمی درباره نحوه تشخیص سرطان پستان و مراحل تشخیصی و مارکرگذاری تومور های پستان را توضیح داده اند.

در این فیلم نحوه مارکرگذاری در تورموهای بزرگ پستان توسط دکتر ضیائی نمایش داده شده است.

مهم ترین علائمی که می توان برای سرطان پستان نام برد شامل:

• توده ای که لمس می شود: توده ای حائز اهمیت است که سفت بوده، ثبات داشته و درمعاینه های متعدد می توان آن را پیدا کرد.
  • فرورفتگی پوست روی توده : پوست در ناحیه ای که توده قرار دارد، به سمت داخل فرورفتگی دارد.
  • نوک پستان فرورفته : ممکن است فرورفتگی ایجاد شده به علت سرطان نباشد و حاصل از عوامل فیزیولوژیکی باشد، بدین ترتیب برای تشخیص دقیق تر، راه های تشخیصی تکمیلی مانند : سونوگرافی و ماموگرافی انجام شده تا ضایعه مشاهده شود.
  • پوسته ریزی نوک پستان : پوسته ریزی که از نوک پستان شروع شده و حاله و نوک پستان را درگیر می کند.
  • پستانی که تغیر اندازه داشته : بیمار ممکن است متوجه شود، نوک پستان تغییر اندازه داشته است.
  • پوست پرتغالی شدن نمای پوست: پوست، ظاهری مانند پوست پرتغال پیدا می کند.
  • پستانی که ترشح دارد : ترشح خون آبه ای و یا خونی که مدوام از دو پستان، بدون هرگونه دستکاری خارج می شود.

نحوه تشخیص سرطان پستان توسط پزشک چگونه است؟

زمانی که بیمار با مشاهده علائمی مشکوک و یا بدون مشاهده علائم وتنها برای چکاب به جراح پستان مراجعه می کند، پزشک راه های تشخیص متفاوتی را جهت تشخیص دقیق انجام می دهد مانند: معاینه، تصویربرداری، نمونه گیری ودر نهایت تشخیص دقیق و خارج کردن توده

زمانی که توده ای تشخیص داده شود، مارکری داخل ضایعه گذاشته می شود تا در مراحل بعدی درمانی، بتوان توده را پیدا کرد، اما چگونه مارکرگذاری انجام می شود؟

مارکرگذاری-تومور-پستان-قبل-از-شیمی-درمانی

مطالب مفید:

آیا سرطان پستان درمان می شود؟

تشخیص سرطان پستان در منزل

درمورد مارکر گذاری:

در تومورهای بزرگ چون نمی توان پستان راحفظ کرد، یک راه برای حفظ پستان شیمی درمانی قبل از جراحی است که تومور کوچک شود تا امکان حفظ پستان بدست بیاید. برای این کار چون تومور ممکن است با شیمی درمانی بسیارکوچک وغیر قابل لمس شود لازم است قبل از شروع شیمی درمانی مارکر گذاری انجام شود.

اما اتفاقی که می افتد آن است که تومور محو شده و بعدا نمی توان تومور را یافت. با استفاده از این وسیله می توان یک مارکر و یا علامتی داخل تومور گذاشت  تا به وسیله ی آن بعدا بتوان تومور را پیدا کرد.

آیا گذاشتن مارکر درد دارد؟

بدون هیچگونه درد و خونریزی مارکرگذاری قابل انجام است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مراقبت های بعد از عمل سرطان پستان بهتر است که به بهترین جراح پستان مراجعه نمایید. برای ارتباط با دکتر فتانه ضیائی با شماره ۰۹۳۸۲۲۸۹۵۰۶ تماس بگیرید و یا صفحه اینستاگرام ایشان را دنبال کنید.

مراحل مارکرگذاری تومورهای پستان

• بی حس کردن مرحله ی ورود: ابتدا کمی بی حسی به روی سینه زده خواهد شد تا مرحله ی ورود سوزن بی حس شود و بدون هرگونه دردی این مرحله انجام شود.
  • در مرحله ی بعد، پزشک تومور را در دست گرفته و سپس پزشک با سوزن حس خواهد کرد که وارد تومور شده است.
  • به همین راحتی مارکر داخل سینه گذاشته خواهد شد و سپس پزشک می تواند عکسی از بیمار تهیه کرده تا مطمئن شود که مارکر داخل تومور واقع شده است یا خیر!
  • پس از آن که بیمار شیمی درمانی شد باید یک وایر روی مارکر گذاشته شود تا پزشک بتواند تومور را پیدا کند.

در آخر:

بدین ترتیب زمانی که برای سرطان پستان و انجام روش های درمانی به افراد مجرب و متخصصین مراجعه کنید، بدون هرگونه نگرانی و دردی، تمامی مراحل از تشخیص سرطان پستان تا مارکرگذاری و خارج کردن توده، به خوبی در زمان مناسب خود انجام خواهد شد.

بیست + 7 =