سعادت آباد - چهارراه سرو- خیابان بخشایش- کوچه هفدهم- پلاک 54- ساختمان تجاری اداری عرفان طبقه 3 واحد 306

تشخیص سرطان پستان

تشخیص سرطان پستان؛ روش های تشخیص قطعی

تشخیص سرطان پستان پس از ظاهر شدن علائم و نشانه های آن، اتفاق می‌افتد. اما بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان هیچ گونه علائمی ندارند. به همین دلیل، غربالگری این نوع سرطان بسیار مهم است.

پزشکان اغلب از یک سری آزمایش های اضافی برای تشخیص سرطان پستان استفاده می‌کنند. آنها ممکن است برخی از بیماران را به متخصصین پستان یا جراح ارجاع دهند. البته این بدان معنا نیست که بیمار سرطان دارد یا نیاز به جراحی دارد، بلکه این پزشکان در زمینه تشخیص مشکلات پستان متخصص هستند.

در این مقاله به بررسی مهمترین روش‌های تشخیص سرطان سینه می‌پردازیم؛ بنابراین تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

07:08
truncate dir-rtl

راه های تشخیص بیماری پستان از نظر دکتر فتانه ضیائی

تشخیص سرطان پستان چگونه انجام می‌شود؟

از آزمایشهای مختلفی برای تشخیص سرطان پستان می‌توان استفاده کرد. اگر پزشک در آزمایش غربالگری (ماموگرافی) نشانه ای از سرطان پستان پیدا کند که می‌تواند به معنای سرطان سینه باشد، به آزمایش‌های بیشتری نیاز دارید تا از وجود یا عدم وجود سرطان مطمئن شوید.

تشخیص قطعی سرطان پستان

توجه داشته باشید که انواع سرطان سینه، میتوانند علائم و نشانه های متفاوتی داشته باشند. مهم‏ترین روش‏‌هایی که به فراوانی استفاده می‌‏شوند عبارتند از: ماموگرافی، سونوگرافی ، ام آر آی (MRI) و نمونه برداری (بیوپسی) که در ذیل به شرح مختصر هر یک می‏پردازیم.

بیشتر بخوانید: درمان سرطان سینه

1. ماموگرافی

در ماموگرافی از اشعه ایکس برای عکس‏برداری از ساختمان‏های داخل پستان استفاده می‏‌شود. این یک روش سریع و ساده است و باعث سهولت در تشخیص سرطان پستان و نیز بهبود نتایج درمان بیماران به علت تشخیص زودرس بیماری شده است.


خطرات ناشی از برخورد اشعه ایکس با پستان در این روش بسیار ناچیز است و می‌‏توان آن را نادیده گرفت. در حقیقت میزان سود ناشی از تشخیص زودرس توسط این روش بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. حتی اگر یک زن از ۴۰ تا ۹۰ سالگی هر سال ماموگرافی انجام دهد، میزان اشعه دریافتی، بسیار ناچیز و کمتر از میزان لازم برای ایجاد سرطان پستان است.

راه های تشخیص سرطان سینه

نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که، انجام این روش تشخیص در زنان کمتر از ۳۰ سال، به هیچ وجه ارزش تشخیصی ندارد و انجام آن به صلاح بیمار نیست. مگر در موارد نادر که جراح وجود ضایعه مشکوکی را در پستان تشخیص داده باشد.

2. سونوگرافی

در سونوگرافی پستان به‏ جای اشعه ایکس، از امواج صوتی برای بررسی توده‏ های پستانی استفاده می‏شود. سونوگرافی معمولاً در مواردی انجام می‏شود که پزشک به هر دلیل، بررسی‏های بیشتری را صلاح بداند. مثلا در مواقعی که بافت پستان در بیمار سفت و متراکم باشد و یا سن بیمار کمتر از ۳۵ سال باشد.

اما بیشترین کاربرد سونوگرافی برای افتراق توده‏ های توپر از توده‏های حاوی مایع و کیست‏های پستان است. همچنین در تشخیص شبه توده‏ ها از توده ‏های واقعی که غیرطبیعی هستند نیز کمک می‏کند.
باید توجه داشت که، سونوگرافی به هیچ وجه جایگزین ماموگرافی به‏ عنوان یک روش غربالگری نیست، بلکه به‏ عنوان وسیله تشخیصی کمکی از آن استفاده می‏شود.

3. ام‌ آر‌ آی (MRI)

یک روش تصویربرداری بدون درد دیگرMRI است که معمولاً به کمک ماموگرافی و سونوگرافی آمده و می‏تواند توده‏ های مخفی پستان را شناسایی نماید و برای تشخیص ماهیت توده ‏های پستانی به‏ کار می‏‌رود. کاربرد MRI شامل موارد زیر است:

  • بررسی پستان در افرادی که دارای پروتز پستان هستند و معاینه پستان یا انجام ماموگرافی یا سونوگرافی در آن‌ها با مشکلاتی روبروست.
  • بررسی پستان در افرادی که قبلاً تحت عمل جراحی پستان قرار گرفته‏اند. در این موارد انجام معاینات یا ماموگرافی دقت کم‌تری دارد.
  • هرگونه شک تشخیصی که علی‌رغم انجام معاینه، ماموگرافی و سونوگرافی برطرف نشده باشد.
  • در افرادی که بعد از درمان سرطان پستان، شک به عود وجود دارد ولی سایر روش‏های تشخیصی، کاربرد زیادی ندارد.
  • بررسی معمول پستان در زنانی که عوامل خطر متعدد داشته و برای بروز بیماری جزء گروه پرخطر محسوب می‏شوند. مثلاً افرادی که طی بررسی‏های ژنتیکی، متوجه جهش‏های ژنی مسئول ایجاد سرطان پستان در آن‌ها شده ‏اند.

نتیجه‌گیری

تشخیص سرطان پستان از اولین مراحل برای اقدام بیماران بعد از مشکوک شدن به علائم وجود آن است. در این مقاله تلاش کردیم روش‌های تشخیص قطعی سرطان سینه را برایتان ذکر کنیم. به این نکته توجه داشته باشید که برای تشخیص صحیح حتما به پزشک متبحر در این زمینه مراجعه کنید.

سوالات متداول تشخیص سرطان پستان

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *