سعادت آباد - چهارراه سرو- خیابان بخشایش- کوچه هفدهم- پلاک 54- ساختمان تجاری اداری عرفان طبقه 3 واحد 306

سن سرطان سینه

سن سرطان سینه و عوامل موثر بر آن

سن سرطان سینه یکی از سؤالاتی است که اکثر زنانی که از این بیماری واهمه دارند، در خصوص آن سؤال می‌کنند. اگرچه شایع‌ترین محدوده سنی سرطان سینه، زنان بین ۵۰ تا ۷۰ سال است، اما خطر ابتلا به سرطان در هر سنی مانند سایر سرطان‌ها وجود دارد.

سن ابتلا به سرطان سینه که در سراسر جهان به عنوان بیماری زنان یائسه شناخته می‌شود، در ۲۰ سال گذشته کاهش یافته و در زنان جوان نیز دیده می‌شود. در سال‌های اخیر میانگین سنی بیماران مبتلا به سمت افراد جوان‌تر تغییر کرده است. در کشور‌های مختلف میزان ابتلا به این بیماری در میان زنان جوان افزایش یافته است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد سن سرطان سینه بدانید.

عوامل موثر بر سن سرطان سینه

رایج ترین سن سرطان سینه چه سنی است؟

سرطان سینه شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در سراسر جهان است. در واقع این بیماری عامل شماره یک مرگ و میر در زنان است. در کشور ما این میزان در سال های اخیر رو به افزایش بوده است و تقریباً 20 درصد یعنی یک پنجم افراد مبتلا به سرطان زیر 40 سال هستند. از تمام موارد این نوع سرطان نیمی از بیماران مبتلا در کشور ما زیر 50 سال سن دارند.

مهم است که زنان در هر سنی به خودآزمایی‌های منظم، معاینات پزشکی و ماموگرافی‌ توجه کنند تا در صورت نیاز، این سرطان در مراحل اولیه شناسایی و درمان شود.

دلایل کاهش سن سرطان سینه

همان طور که گفته شد، سن سرطان سینه رو به کاهش است و این عارضه ممکن است در سن های پایین نیز مشاهده شود.

  • افزایش مصرف غذاهای صنعتی
  • استفاده از هورمون ها، داروها و فرآورده های مشابه غیر ضروری و کنترل نشده
  • زندگی کاری پر استرس زنان جوان
  • زایمان نکردن؛ زایمان در سنین بالا، شیر ندادن

علائم سرطان سینه را جدی بگیرید!

سن سرطان سینه برای غربالگری

برای غربالگری سرطان سینه، توصیه‌های عمومی به شرح زیر است:

1. سن شروع غربالگری

در بسیاری از کشورها و سازمان‌های بهداشتی، توصیه می‌شود که غربالگری سرطان سینه با ماموگرافی از سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی آغاز شود. برخی سازمان‌ها نظیر مؤسسه ملی سرطان آمریکا (NCI) پیشنهاد می‌کنند که غربالگری از سن ۴۵ سالگی شروع شود و هر سال یک‌بار یا دو سال یک‌بار انجام شود.

2. تکرار غربالگری

معمولاً توصیه می‌شود که ماموگرافی هر دو سال یک‌بار تا سن ۷۴ سالگی ادامه یابد. پس از این سن، تصمیم‌گیری در مورد ادامه غربالگری باید بر اساس وضعیت سلامت عمومی و نظر پزشک باشد.

3. بررسی‌های اضافی

برای زنانی که در معرض خطر بالای این سرطان هستند (مانند افرادی که سابقه خانوادگی قوی یا جهش‌های ژنتیکی دارند)، غربالگری‌های بیشتری ممکن است توصیه شود و در برخی موارد، ممکن است نیاز به روش‌های دیگری مانند MRI سینه باشد.

4. خودآزمایی و معاینه بالینی

خودآزمایی سینه و معاینه بالینی توسط پزشک نیز بخشی از فرآیند غربالگری و پیشگیری است. این روش‌ها می‌توانند به شناسایی زودهنگام تغییرات غیرطبیعی کمک کنند.

مهم است که برنامه غربالگری بر اساس توصیه‌های پزشک و با توجه به وضعیت فردی هر زن تنظیم شود. در صورت وجود هر گونه علائم غیرعادی یا نگرانی، مشاوره با پزشک متخصص بسیار اهمیت دارد.

دلایل کاهش سن سرطان سینه

بیشتر بخوایند: تیر کشیدن سینه

عوامل موثر بر سن سرطان سینه

موارد زیر تعیین کننده سن سرطان سينه در زنان هستند:

  • زن بودن
  • سنین بین 50 تا 70 سال و در دوره پس از یائسگی 
  • داشتن اقوام مبتلا به این بیماری در خانواده (از طرف مادر یا پدر. در واقع هر چه درجه خویشاوندی نزدیکتر باشد و تعداد اقوام مبتلا به آن بیشتر باشد، خطر ابتلا به آن بیشتر می شود.)
  • قبلاً این بیماری را داشته است.
  • قاعدگی زودرس، یائسگی دیررس
  • زنانی که اصلا زایمان نداشته اند.
  • زنانی که بالای 30 سالگی زایمان می کنند.
  • زنانی که به نوزادانشان شیر نمی دهند.
  • انجام طولانی مدت هورمون درمانی
  • زندگی در محیط پر استرس زندگی شهری مدرن
  • چاقی ( افزایش وزن به خصوص بعد از یائسگی و مصرف غذاهای غنی از چربی های اشباع شده)
  • عدم فعالیت بدنی

بیشتر بخوانید: طول عمر مبتلایان به سرطان سینه

سخن آخر

همان طور که گفته شد، سن سرطان سینه در زنان، معمولا بالای 50 سال است. در صورتی که از ابتلا به این عارضه ترس دارید، توصیه می گردد که در بازه های زمانی مناسب اقدام به غربالگری نموده و از معاینه سینه غافل نشوید.

توصیه‌های عمومی نشان می‌دهند که غربالگری با ماموگرافی باید از سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی آغاز شده و به صورت منظم ادامه یابد. با این حال، زنان با عوامل خطر بالاتر باید تحت نظر پزشک خود برنامه‌ریزی‌های خاصی برای غربالگری داشته باشند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *