سعادت آباد - چهارراه سرو- خیابان بخشایش- کوچه هفدهم- پلاک 54- ساختمان تجاری اداری عرفان طبقه 3 واحد 306

جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان پستان: صفر تا 100 جراحی سرطان سینه

جراحی سرطان پستان معمولا اولین روش درمان برای اکثر انواع سرطان سینه است. روش های جراحی سرطان سینه بر اساس درجه پیشرفت سرطان و وضعیت کلی بدن بیمار تشخیص داده می شوند. موارد حائز اهمیتی در خصوص جراحی وجود دارد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. 

در بیشتر مواقع برای بهبودی کامل و حفظ زیبایی بدن بعد از جراحی سرطان سینه، ممکن است نیاز به جراحی های دیگری پیدا کنیم. برای آگاهی کامل از پروسه عمل سرطان سینه و روش های انجام آن، با ما همراه باشید.

03:07
truncate dir-rtl

مراحل جراحی سرطان پستان رو ببینید

🔼فیلم جراحی پستان🔼

جراحی سرطان پستان چیست؟

اگر بیمار مبتلا به سرطان پستان باشد، جراح متخصص تقریباً همیشه جراحی را برای برداشتن آن توصیه می کند. زمانی که برداشتن بافت آسیب دیده از نظر فنی امکان پذیر باشد، جراحی به عنوان درمان اولیه سرطان در نظر گرفته می شود. (این یک درمان موثر برای سرطان متاستاتیک نیست – یعنی زمانی که سرطان قبلاً به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است.)

نوع جراحی که تیم درمانی برای بیمار توصیه می کند به عوامل فردی زیادی بستگی دارد، از جمله نوع سرطان میزان پیشرفت آن، سلامت عمومی و ترجیحات شخصی. بسته به شرایط  بیمار، عمل سرطان سینه ممکن است تنها بخشی از برنامه کلی درمان باشد و یا ممکن است تمام درمانی باشد که بیمار به آن نیاز دارد.

جراحی سرطان پستان

انواع مختلف جراحی سرطان سینه چیست؟

گاهی اوقات جراحی سرطان سینه یک تومور را از سینه بیمار خارج می کند (لامپکتومی) و گاهی اوقات ممکن است برای برداشتن توده سرطانی لازم باشد کل سینه برداشته شود (ماستکتومی) . در مواردی نیز جراحی برای جستجوی علائم گسترش سرطان و به شکل تشخیصی است. در زیر به انواع محتلف عمل سرطان سينه زنان می‌پردازیم.

1. ماستکتومی

این روش رایج ترین جراحی برای سرطان است. به این دلیل که ماستکتومی، سرطان در مراحل پایانی و اولیه را درمان می کند. علاوه بر این، برخی از افراد با خطر بالای ابتلا به سرطان در آینده، ممکن است ماستکتومی پیشگیرانه را به عنوان یک اقدام پیشگیرانه بصورت یک پیشنهاد از پزشک متخصص دریافت کنند.

2. لامپکتومی

این روش، تنها بخشی از بافت سینه را برمی دارد. این یک گزینه جایگزین برای درمان سرطان سینه در مراحل اولیه است. وقتی تومور نسبتاً کوچک است و هنوز گسترش نیافته است، می‌توان فقط برای برداشتن «توده» – خود تومور – جراحی انجام شود. لامپکتومی همچنین حاشیه‌ای از بافت اطراف را حذف می‌کند تا مطمئن شود هیچ سلول سرطانی سرگردان در سینه باقی نمانده است!

معمولا بعد از این روش بیمار باید تحت رادیوتراپی یا شیمی درمانی قرار بگیر تا خطر عود سرطان سینه ازبین برود.

3. تشریح غدد لنفاوی

سیستم لنفاوی اغلب اولین جایی است که سرطان در آن پخش می شود و سرطان در غدد لنفاوی بیمار، یک علامت هشدار دهنده است که ممکن است سلول های سرطانی در قسمت هایی دیگر نیز منتشر شده باشند. برای پی بردن به این موضوع، جراح شما ممکن است یک یا چند غدد لنفاوی زیر بغل بیمار را در کنار سینه آسیب دیده برداشته و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستد. 

روش های جراحی غدد لنفاوی زیر بغل عبارتند از:

  • بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان
  • تشریح غدد لنفاوی زیر بغل
انواع جراحی سرطان سینه

برنامه ریزی قبل از عمل سرطان پستان باید چگونه باشد؟

قبل از هرگونه اقدام تهاجمی و جراحی، جراح متخصص و سایر افراد در تیم درمان، با بیمار مشاوره انجام میدهند تا بهترین نوع جراحي سرطان سينه زنان را برای بیمار انتخاب کنند. وضعیت سلامتی بیمار، گزینه های درمانی را تعیین می کند و ترجیحات شخصی او به شکل گیری روند درمان کمک می کند. اگر به بازسازی سینه در حین یا بعد از جراحی سرطان سینه علاقه دارید، بهتر است از قبل و در مشاوره های قبل از جراحی در مورد این موارد صحبت کنید. برنامه کلی درمان سرطان بر زمان‌بندی و روش‌هایی که بهترین نتیجه را برای بیمار دارند، تأثیرگذار است.

در طول جراحی سرطان پستان چه اتفاقی می افتد؟

جراحی سرطان سینه بر اساس بحث و گفتگو با تیم درمانی، متناسب با نیازهای فردی بیمار خواهد بود. ممکن است پروسه جراحی سرطان پستان، شامل برداشتن قسمتی از سینه، تمام سینه یا هر دو سینه باشد. علاوه بر این ممکن است جراحی شامل بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان (اگر قبلاً آن را انجام نداده اید) یا برداشتن چندین یا تمام غدد لنفاوی درگیر سلول های سرطانی زیر بازو(زیر بغل) باشد.

اگر درخواست بازسازی سینه بعد از جراحی سرطان پستان را داشته باشید، جراح ممکن است بازسازی را در طول همان جراحی انجام دهد. این اقدام ممکن است موجب ایجاد زخم های اضافی در بدن شود (برای مثال، ممکن است جراح برای بازسازی سینه نیاز به برداشتن بافت چربی از محل دیگری از بدن داشته باشد). از طرف دیگر، ممکن است تصمیم داشته باشید که بازسازی سینه را تا پایان درمان سرطان به تاخیر بیندازید. این انتخاب بیشتر به نظر شخص بیمار بستگی دارد.

08:33
truncate dir-rtl

فیلم عمل جراحی سرطان پستان

جراحی سرطان پستان چقدر طول می کشد؟

مدت زمان جراحی سرطان پستان بستگی به نوع و میزان گستردگی آن دارد. به طور کلی، یک لامپکتومی ساده با یا بدون بیوپسی غدد لنفاوی نگهبان معمولاً در یک ساعت انجام می شود. معمولا لازم است یک یا چند روز را تحت نظر بمانید. از سوی دیگر، ماستکتومی با برش غدد لنفاوی زیر بغل یا بازسازی فلپ به طور همزمان ممکن است تا سه ساعت طول بکشد. در اینصورت نیز ممکن است نیاز داشته باشید یک یا چند شب بعد در بیمارستان بمانید.

بعد از جراحی سرطان پستان چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در حالی که شما در حال سپری کردن نقاهت پس از جراحی سرطان پستان هستید، تیم درمانی شما احتمالاً روی نتایج بیوپسی غدد لنفاوی کار خواهند کرد. پزشک شما باید مطمئن شود که تمام سلول های سرطانی بدن را حذف کرده است. هنگامی که نتایج نمونه برداری ها آماده شود، در مورد باید و نباید ها و اقدامات لازم به شما اطلاع رسانی خواهد شد. ممکن است به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود به جراحی دیگر، پرتودرمانی یا شیمی درمانی نیاز داشته باشید. اگر جراحی سرطان سینه با موفقیت به سرانجام رسیده باشد، می‌توانید برای جراحی بازسازی پستان بعد از سرطان اقدام کنید.

نتیجه‌گیری

جراحی سرطان پستان یکی از روش‌های درمانی است که برای کنترل و پاکسازی سرطان در این ناحیه از بدن انجام می‌شود. هدف اصلی از جراحی سرطان پستان، برداشتن تمام یا بخشی از بافت سرطانی و بافت‌های اطراف آن است. این روش ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش‌های درمانی استفاده شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *